Loading... Loading...

Ontwikkelconcept, masterplan, beeldkwaliteit en ontwikkelkader De Hoek Hoofddorp

Project geleid in dienst van Urhahn

John Breen ziet in de beperkte bouwhoogte en de hinder van infrastructuur geen beperking, maar een inspiratiebron voor een krachtige identiteit voor de het ontwikkelconcept van werkgebied De Hoek.

Op een steenworp afstand van Schiphol, omgeven door een HSL-spoor en snelwegen, ligt bedrijventerrein De Hoek. Het bestaande werkgebied wordt uitgebreid. Met enkele scherpe ambities voor ogen wil Segro, een ontwikkelaar-belegger van werkgebieden en –gebouwen, het gebied ontwikkelen tot een aantrekkelijke werklocatie. Bijzondere aandachtspunten zijn veiligheid, duurzaamheid en kwaliteit. Het nieuwe werkgebied moet zich tevens onderscheiden van de andere (toekomstige) bedrijventerreinen aan de A4. Met de eigenaren is een marktverkenning gedaan en de programmarange afgesproken. De locatie is geschikt voor een mix van kantoren en logistieke functies. Door de nabijheid van de luchthaven is de maximale bouwhoogte zeer beperkt.

John Breen heeft (bij Urhahn) een ruimtelijk concept opgezet waarbij het bestaande polderpatroon leidend is. Door de sloten als uitgangspunt te nemen en de bebouwing compact tegen elkaar tussen de sloten te positioneren ontstaat een bebouwde massa die de lange landschappelijke lijnen extra versterkt. Doordat de gebouwen compact tegen elkaar aan staan en de ontwikkeling uit één hand kan worden georganiseerd, ontstaat de mogelijkheid om één groen dak te ontwikkelen. Hiermee wordt de bebouwing onderdeel van het landschap. Een ‘undercoverpark’. Een groen dak heeft een positieve invloed op energiehuishouding, maar vooral ook op onderhoudskosten van de dakbedekking. Voor de ontwikkelaar wordt hiermee een sterke identiteit opgebouwd, maar ook een kostenrealistisch plan ontwikkeld, voor de korte én de lange termijn.

Met de ontwikkeling van het ontwikkelconcept en het opzetten van een plan is de basis gelegd voor het opstellen van een bestemmingsplan en het opstarten van een commercieel traject. Hiermee is een plandocument opgesteld en is er een marketingcampagne opgezet.

opdrachtgever

Segro

rol John Breen

(bij Urhahn): projectleider, hoofdontwerper

samenwerking

Van Riezen & Partners (bestemmingsplan)

Ontwerp

Masterplan: 2007-2008
beeldkwaliteitsplan en inrichtingsplan 2008-2009

Omvang plangebied

25 ha nieuw te ontwikkelen + ca. 35 ha te transformeren bedrijventerrein (totaal 60 ha)

Beeldmateriaal

Afbeeldingen gemaakt bij/door Urhahn

enjoyed it? Share it

Facebook

Twitter

Google+

LinkedIn